Wetenschappelijke inzichten & de Gordonmethode

De Gordon Communicatie Methode is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en kennis, zoals uit de humanistische psychologie. Er zijn, met name in het buitenland, diverse onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van de Gordontrainingen. Verder zijn recent een aantal artikelen geschreven over wat uit wetenschappelijk onderzoek bekend is over de relevantie en werkzaamheid van de diverse vaardigheden van de Gordon Methode.

De Gordontraining voor ouders is opgenomen bij de databank voor effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut. In dit rapport staan de verschillende bronnen vermeld die de werkzaamheid van de methode aangeven.

Twee jaar geleden is een evaluatieonderzoek gedaan naar de ervaringen van ouders ten aanzien van de training.

Momenteel vindt een onderzoek plaats van de Universiteit van Amsterdam over het concept ‘mentaliseren’ en de Gordontraining in de Kinderopvang.

Ondersteuning studenten en onderzoekers 

Op verzoek ondersteunen we studenten en onderzoekers van hogescholen en universiteiten bij onderzoeksvragen over de Gordon Communicatie Methode. Zo hebben we enkele malen een student van de Universiteit Utrecht begeleid. Ook werken we samen met onderzoeksinstituten zoals het Nederlands Jeugdinstituut (NJI), de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht.

Vragen? Neem contact op!

Heb je vragen over de onderzoeken, wil je bij ons stage lopen of wil je samen een onderzoek starten? Vul het contactformulier in en we nemen contact met je op.

“Communicatie van hoge kwaliteit levert een bijdrage aan de gezondheid en welbevinden van kinderen.”

Steinberg (2002),
Woodward (2003) 

“De vaardigheden en kennis van de leerkrachten waren na het volgen van de Gordontraining significant verbeterd. ”

Onderzoek van Talvio (2014)

“Mensen hebben competenties zoals zelfbesef en relatie-vaardigheden nodig om te kunnen omgaan met de sociale en emotionele uitdagingen van het leven.”

Talvio & Lonka (2019)